Accueil
Envoyer à un ami
Version imprimable
Partager

Sant'Andria o Halloween ? U resucontu di u macciu

Dapoi qualchì tempu rinvivisce pian pianinu a festa di Sant'Andria, u 30 di nuvembre. Festa d'azezi in opposizione à Halloween ? O vera festa bella nustrale ch'ellu ci vole à salvà ? Avemu circatu di rifà u macciu.



Sant'Andria o Halloween ? U resucontu di u macciu
U 30 di nuvembre hè dunque Sant'Andria. Hè a festa patrunale di parechji paesi corsi (Oletta, Biguglia, Sant'Andria di Boziu, Sant'Andria d'Urcinu, Sant'Andria di u Cotone, Ersa, Loretu, A Crucichja...).

Hè à l'orìgine una festa pagana, marca u passagiu da l'auturnu à l'inguernu.

In certi lochi, tandu, i zitelli, vestuti di vestiti frusti è cù e faccie mascherate di carbone, andavanu à pichjà à e porte di a ghjente per dumandà a limosina, un dulciume, qualchì bombò.

C'era ancu una prigantula chì i zitelli dicianu quand'elli pichjavanu à e porte :

Aprite ! Aprite à Sant'Andria
Chì vene da longa via
Hà i pedi cunghjalati
È hà bisognu di riscaldassi
D'un bon bichjer' di vinu !


Tandu, u patrone di casa apria a porta di a so casa à i zitelli è li rigalava frutta secca è biscotti (ùn fate micca beie vinu à i zitelli - l'abus d'alcool est dangereux pour la santé).

Sò parechji anni avà chì a festa ripiglia fiatu. Quì in Appiettu, in Rutali, in Prupià, in Aiacciu, in Bastia, in Calvi, in U Purettu in Brandu, in Pacciunituli, à A Soccia.

Cum'è spessu, i Corsi, famiti di cunsumazione è di mundializazione, si lampanu à buzeffu per festighjà Halloween. I più azezi trovanu à dì chì Sant'Andria pè i zitelli hè recente è micca tradiziunale. Allora avemu circatu di fà u macciu :

Contr'à Sant'Andria :
- Era un santu festighjatu assai in Corsica, si ritrova in parechji lochi corsi : Sant’Andria di Boziu, Sant’Andria d’Urcinu, Sant’Andria di u Cotone. Hè festa dinù in Oletta, Biguglia (è d'altri paesi dinù ? Mettiteci un cummentu). Ma micca in tutti i paesi, quessa hè vera.

Per Sant'Andria :
- U scopu saria di festighjà Sant’Andria senza fanne una festa à l’usu Halloween corsu incù maschere d’omi pulitichi corsi venduti à a Foir’Fouille.
- Sant’Andria pò diventà a festa di a sparghjera, à a seguita di San Martinu (a festa di e vindemie), è n’avemu bisognu in sti tempi d’individualismu è d’egoisimu per mantene un liame suciale chì parte in pistìcciuli da per tuttu in Corsica. Hè per esempiu ciò ch'ellu si face in Oletta, cun l'associu L'Alivetu.
- Sant’Andria ùn hè micca solu una festa nustrale : In Rumenia hè un santu maiò. Hè dinù u patrone di a Scozzia. In Bono (Sardegna) facenu quella sera a festa di e zucche. Quale hà dettu chì tradizione ùn hè micca apertura ? Pò esse l'occasione di fà scambii cun d'altri paesi.
- E facce mascherate di carbò ci rammentanu i nostri misteri tradiziunali : mazzeri, streghe, murtuloni, lacrimanti...
- Ùn hè micca faciule d’organizà e serate « Sant’Andria » in i pubs, cantine è discuteche. Almenu chì i dj mischinu e prigantule cun David Guetta. Bon, n'avemu vistru d'altre...

Allora ben’intesa, sta festa ùn esistia micca in ogni paese di Corsica. Ma e tradizione ùn tornanu à inventassi ? À partesi da u nostru vechju fondu di tradizioni (pagane è dopu cristianizate), ùn si puderia creà qualcosa di novu, una festa pè i zitelli, ma ancu pè i maiò, ingiru à a spartera, à u ligame suciale ? È micca sempre nant'à a cunsumazione è l'americanate.

Serà sempre megliu di festighjà stu ghjornu à l’usu nostru piuttostu ch'è d’esse e sempiterne vìttime di a mundialisazione !

Eppò hè sempre megliu chì u black friday (avete da vede chì quessa dinù hà da vene ind'è noi da quì à pocu...)

Vulete signalacci una festa, un usu, un evenimentu in u vostru paese ? Scriviteci un cummentu.


u 30 di Nuvembre 2014
Pinnatu



1.mandatu da la banlieue c'est pas rose la banlieue c'est morose u 01/12/2014 00:39
U summum di a mundializazione dicerbellata : 400 persone per fistighjà Halloween in Furiani

https://twitter.com/pozzo_w/status/528237428705087488

povera corsica....

2.mandatu da Nico u 01/12/2014 09:54 (da un teleffuninu)
Anche in Sardegna Halloween sta pian piano sostituendo le feste tradizionali. Anche da noi era uso festeggiare sant''andria http://www.comune.martis.ss.it/cultura/cultura.asp?id=23&ln=IT

3.mandatu da capicursina u 01/12/2014 17:14
E' per quellu ch'ùn apre a porta?

O CHI DI A BOTTE DI U VINU
UN NE TROVITE U STUPPINU
E QUANTU PELI HA U VOSTRU MULU
TANTE ZECCHE A U VOSTRU CULU!

4.mandatu da Cattana u 02/12/2014 14:50
Sant'Andria in Appiettu : chi bellezza sta festa!

E megliu che stu "Haloween" 'mericanu di merd ... !

Viva Appiettu, u Gozzi e u Listincone !

Novu cumentu :


Seguitateci nant'à Facebook



Abbunatevi à a newsletter

Circà nant'à A Piazzetta